Gehandicaptenparkeerkaart gaat digitaal!
De gehandicaptenparkeerkaart (GPK) is velen al jaren een doorn in het oog: het papiertje is fraudegevoelig, kosten en parkeerregels verschillen per gemeente, en de kaart is niet gebruiksvriendelijk. Het Centraal InkoopBureau (CIB), distributeur van de papieren GPK, is aan de slag gegaan met een digitale oplossing. Door goede samenwerking tussen het CIB, Wij Staan Op! en RDW is een app ontwikkeld, die makkelijk in gebruik is voor GPK-houders en tegelijkertijd fraude tegengaat.
Elke gemeente maakt eigen regels als het gaat om parkeren, de regels rondom parkeren met een GPK zijn daarop geen uitzondering. Al jaren is het een frustratie van veel GPK-gebruikers: in elke gemeente is het anders geregeld, dus ieder bezoekje vraagt om enig online onderzoek. Een officieel overzicht van de regels is er niet, alleen particuliere websites proberen een overzicht te geven van de verschillende regels, maar die kunnen de wijzigingen niet altijd bijhouden. In 2017 lanceerde Wij Staan Op! de actie GPKcentraal bij Kassa met een open brief. Elke zoveel tijd laait de discussie weer even op, maar van verandering is nog geen sprake; de regels blijven verschillend. Daar bovenop komt nu de modernisering van handhaving; steeds meer gemeenten maken gebruik van scanauto’s en kentekenparkeren wordt de nieuwe norm. Hoe daar mee omgegaan moet worden bij GPK-houders, bedenkt ook iedere gemeente voor zich. Nog meer onoverzichtelijke regels dus.
Daarvoor is nu een oplossing: de GPK gaat digitaal! Het CIB werkte samen met deskundigen op het gebied van parkeerapps én GPK-gebruikers om een app te creëren waarmee kentekens flexibel kunnen worden gekoppeld aan GPK’s. Net als in reguliere parkeerapps kan per parkeeractie een kenteken worden gekozen, zodat gebruikers net zo flexibel zijn als met de papieren kaart. Daarnaast heeft de app als functionaliteit dat de regels per gemeente en de locatie van gehandicaptenparkeerplaatsen inzichtelijk worden gemaakt. Iedere gemeente die zich aansluit bij de app levert deze informatie zelf aan, waardoor de informatie altijd up-to-date is. De flexibele koppeling tussen kaart en kenteken wordt mogelijk gemaakt door een systeemwijziging bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Door deze manier van werken wordt fraude met de parkeerkaart enorm moeilijk, en treedt de GPK de 21e eeuw in.
Hoe werkt het?
Gebruikers van de GPK kunnen online een account aanmaken, dat door de gemeente die de kaart heeft uitgegeven geautoriseerd wordt. Dit gebeurt door een combinatie te maken van de persoonsgegevens van de gebruiker zoals de naam en het woonadres, en het unieke nummer dat op de papieren GPK vermeld staat. Vervolgens kan een gebruiker de app downloaden en inloggen.
In de app kun je per parkeeractie de gemeente en het kenteken selecteren, eventueel met behulp van de GPS. Per gemeente zijn de parkeerregels in een aantal symbolen beschikbaar gemaakt, deze geven inzicht in hoe er geparkeerd mag worden. Bijvoorbeeld op welke plekken parkeren gratis is en waar betaald moet worden. Op termijn wordt ook betalen via de app mogelijk.
Ook staat in de app aangegeven waar gehandicaptenparkeerplaatsen zich bevinden; deze informatie wordt aangeleverd door gemeenten. Een houder van een passagierskaart kan dus met de eigen telefoon verschillende kentekens gebruiken om te parkeren. Op het moment dat onverwacht iemand anders dan de houder (bijvoorbeeld in het geval van kinderen met een GPK) met de app wil parkeren, kan hiervoor een tijdelijke machtiging worden gegeven. Daardoor is de app net zo flexibel als de kaart, maar minder fraudegevoelig.
Bron: Wij Staan Op!