NS wil op alle stations op het hoofdrailnet assistentieverlening invoeren
Vanaf elk station met de trein reizen is een lang gekoesterde wens van rolstoelgebruikers. Deze wens gaat, als het aan NS ligt, eerder in vervulling. NS heeft aan het ministerie van I&M een voorstel gedaan om op alle stations waar NS stopt en waar dit technisch mogelijk is assistentieverlening te introduceren.
De komende jaren neemt het aantal treinen met voorzieningen voor mensen met een beperking snel toe. In alle nieuwe treinen van NS is bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan contrasten voor mensen met een visuele beperking en deze treinen hebben een lage vloer en een schuiftrede. ProRail heeft inmiddels meer dan 50% van de perrons op de juiste hoogte gebracht en steeds meer stations hebben een lift of hellingbaan waardoor rolstoelgebruikers het perron kunnen bereiken. Hierdoor kunnen steeds meer rolstoelgebruikers zelfstandig de trein in en uit.
Uitbreiding
Daarnaast breidt NS sinds 2015 elk jaar het aantal stations met assistentieverlening verder uit. NS heeft in dit kader regelmatig gesproken met belangenorganisaties, waaronder Ieder(in), de Roos Prommenschenckel Foundation, de Oogvereniging, Tim van den Wijngaard en Wij Staan Op. Tijdens deze gesprekken kwam vaak de wens naar voren om vanaf elk station met de trein te kunnen reizen. Naar aanleiding hiervan heeft NS een voorstel gemaakt waardoor deze wens veel eerder in vervulling kan gaan. Hiermee zet NS opnieuw een stap op weg naar een beter toegankelijke treinreis voor mensen met een beperking. Als het plan doorgaat krijgen alle stations waar NS stopt en waar het perron geschikt is voor het eind van de concessieperiode 2015-2025 assistentieverlening. NS is bereid de kosten voor de uitvoering van het plan te dragen.
Zover is het echter nog niet. Over het plan van NS moet via de reguliere weg nog afstemming en besluitvorming plaatsvinden met alle betrokken partijen waaronder de consumentenorganisaties uit het LOCOV. Vervolgens zijn er allerlei voorbereidingen nodig voordat NS daadwerkelijk kan starten met de uitvoering van het plan. Hierbij blijft NS gebruik maken van de (ervarings)deskundigheid van de eerder genoemde belangenorganisaties.
Nieuwe services
Ook op andere vlakken werkt NS aan het verbeteren van de assistentieverlening. Sinds deze zomer is het mogelijk om via een mobile device assistentieverlening aan te vragen. Daarnaast werkt NS aan een nieuwe boekingssysteem voor assistentieverlening. Als het nieuwe systeem live gaat, kan NS iemand die reist met assistentie indien gewenst volgen. Als er iets verandert – er is vertraging of de trein komt op een ander perron binnen – dan kan NS de persoon die reist met assistentie bellen en bespreken op welke manier de reis het beste kan worden vervolgd. Door veel te spreken met mensen die reizen met assistentie weet NS dat mensen met een beperking deze extra service erg prettig vinden. Deze mensen zitten door de nieuwe service niet meer in onzekerheid en weten zeker dat ze bij het station van aankomst worden geholpen.
Bron: Supportmagazine.nl